Belevingsverhaal

Stel je eens voor…

Je zit samen met je kleintje aan tafel om een verhaal te lezen over de herfst. Jullie lezen over het lopen in het bos én voelen en ruiken de bladeren, je leest over regen én voelt en hoort de regen, er zijn egels en paddenstoelen die je kunt voelen én je proeft voelt en proeft hazelnootjes. Wat een beleving is dat!

 

De meeste peuters en kleuters vinden het super interessant om in boekjes te kijken of om te luisteren naar een verhaaltje. Maar wat als je er nou een ware beleving van maakt! Dat zorgt voor nog meer plezier. Een bestaand verhaal dat jij tot leven laat komen. En wist je dat samen een boekje lezen of plaatsje aanwijzen de band met je kindje versterkt? Maar ook dat kinderen die als baby al zijn voorgelezen, later beter zijn in taal?

Deze activiteit kun je individueel met je kindje doen maar ook samen met een broer of zus of als je werkzaam bent in de kinderopvang, school of gastouderopvang. Je kan het zelf helemaal aanpassen aan de leeftijd van je kind(eren).

 

Tijdens elk thema dat we thuis volgen breng ik een bezoekje aan de bibliotheek om daar samen een boekje uit te zoeken voor dat thema. Nu zitten we in het herfst thema en hebben we het boekje: Noortje in het bos gekozen. En hier heb ik een belevingsverhaal van gemaakt.

Hoe maak je daar een belevingsverhaal van?

Als je van een verhaal een belevingsverhaal maakt is het belangrijk dat je probeert om zoveel mogelijk zintuigen aan te spreken. Op deze manier hoeft een kind niet alleen te luisteren maar kan het ook nog het verhaal beleven. Zo wordt een verhaaltje voorlezen een hele andere ervaring.

 

Het begint natuurlijk allemaal met een verhaal. Ga op zoek naar een boekje dat past bij een thema of bij de belevingswereld van je kindje. Dan ga je eerst zelf het boekje doorlezen zodat je het verhaal kent. Daarna lees je het nog een keertje en probeer je bij elke stukje tekst of bladzijde een voorwerp te bedenken dat een zintuig aan spreek. Je kunt ook nog een liedje koppelen aan een voorwerp. Let wel op voor de onder of overgevoeligheid van je kindje bij het uitzoeken van zintuigelijke materialen. Niet alle kinderen van alle prikkels fijn. Hier kom je achter door goed naar je kindje te kijken. Het belangrijkste is dat de activiteit voor plezier, ontspanning en verbinding zorgt. En niet voor een onplezierige ervaring.

 

Doe alle voorwerpen bij elkaar in een doos of mand. Zo zorg je ervoor dat je het verhaal kunt pakken en meteen kunt beginnen met de activiteit. Als je alles nog moet zoeken tijdens het lezen zorgt dit voor onrust. Verder is het belangrijk dat je de tijd neemt. Laat je kindje de voorwerpen ontdekken en neem daar de tijd voor. Leg ook met je ondersteunende taal of gebaren uit wat het is of hoe het voelt, ruikt, hoort, of proeft. 

Zelfs hele jonge kinderen, die gesproken taal nog niet of gedeeltelijk begrijpen, hebben baat bij het beleven van een verhaal. Door het aanvoelen van het verhaal, de sfeer en emoties leren zij begrijpen en kunnen ze genieten. Net als dat jij geraakt kunt worden door muziek, ook als dat muziek stuk in een taal wordt gezongen die jij helemaal niet begrijpt.

 

Heel veel plezier met het maken van jullie belevingsverhaal! Als je nog vragen hebt of hier meer over wilt weten mag je contact met me opnemen via @bij_lieke of @verwonderspel.

Reactie schrijven

Commentaren: 0